Kampanjen är skapad och producerad av kommunikationsbyrån Södra tornet kommunikation. Målgruppen för kampanjen var yngre storstadstjejer som köper hund för första gången och är aktiva på sociala medier.
Med en tydlig målbild om sockersöta hundar med klockrena hjärtskärande budskap, anlitade Södra tornet kommunikation mig som fotograf till projektet. Uppdraget var att ta unika bilder och filmer på hundar av raser som är vanliga vid hundsmuggling.
Jag kontaktade uppfödare i SSK och valde ut tre hundar som stämde överens med Jordbruksverkets önskemål och stämde in på målbilden som Södra tornet kommunikation hade. Det blev sötnosarna Blossom - en chihuahua på 2 år, Mizzy - en yorkshire terrier toy på 2 år och Inez - en bichon frisé på 5 månader.
Därefter bokades den rymliga fotostudion hos Studio f8, då min lilla fotostudio inte räckte till för fler personer med tillräckligt avstånd till varandra nu under pandemin. Jag beställde hem en fotobakgrund som var så lik som möjligt i färgnyans med Jordbruksverkets grafiska manual för verksamhetsområdet veterinär.
Sedan var det äntligen dags för själva fotograferingen och filmningen. Min utrustning bestod av kameran Canon EOS R5, som är speciellt bra vi fotografering och filmning av djur då den har ögonigenkänning på djur samt är liten och smidig i storlek och relativt tyst. Objektivet jag använde mig av var Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art som har snabbt autofokus och passar bra när det är små hundar som ska fotograferas på ett begränsat utrymme. Jag älskar mitt nitfy fifty objektiv!
Mockup-film skapad av Södra tornet kommunikation.
När jag fotograferar fokuserar jag att på att vara i ögonhöjd med hunden så att den inte tittar upp eller ner på kameran. Jag vill fånga hunden i sin naturliga höjd med blicken rakt in i kameran. Arbetsställningen blev liggande längs golvet och krypandes hit och dit för att anpassa mig efter hunden och bakgrunden. Att vara hundfotograf är inte alltid så värst graciöst.
Så här berättar Södra tornet kommunikation:
"De gulliga hundarna, med sina hjärtskärande budskap, gjorde omedelbar succé. Bara under det första dygnet delades kampanjens första organiska inlägg över 500 gånger och fick över 10 000 visningar. Kampanjsidan fick under hela kampanjperioden, som pågick 26 maj till 16 juni, 1278 besök. Kampanjen fick även positivt respons från flera hunduppfödare och hundägare som hoppas att detta leder till att fler tänker efter en extra gång när de köper hund."
Läs mer om kampanjen hos Södra tornet kommunikation HÄR!
Kampanjen vann 2021 Svenska Designpriset Silver i kategorin "Rörlig bild/film - information". Jag är så glad och stolt!
Hundmodellerna Blossom, Mizzy och Inez.