Bakom kulisserna - Smuggelhundarna

Bakom kulisserna:

Jordbruksverkets kampanj mot hundsmuggling

Kampanjen är skapad och producerad av kommunikationsbyrån Södra tornet kommunikation. Målgruppen för kampanjen var yngre storstadstjejer som köper hund för första gången och är aktiva på sociala medier.

Med en tydlig målbild om sockersöta hundar med klockrena hjärtskärande budskap, anlitade Södra tornet kommunikation mig som fotograf till projektet. Uppdraget var att ta unika bilder och filmer på hundar av raser som är vanliga vid hundsmuggling.

Jag kontaktade uppfödare i SSK och valde ut tre hundar som stämde överens med Jordbruksverkets önskemål och stämde in på målbilden som Södra tornet kommunikation hade. Det blev sötnosarna Blossom - en chihuahua på 2 år, Mizzy - en yorkshire terrier toy på 2 år och Inez - en bichon frisé på 5 månader.

Därefter bokades den rymliga fotostudion hos Studio f8, då min lilla fotostudio inte räckte till för fler personer med tillräckligt avstånd till varandra nu under pandemin. Jag beställde hem en fotobakgrund som var så lik som möjligt i färgnyans med Jordbruksverkets grafiska manual för verksamhetsområdet veterinär.

Sedan var det äntligen dags för själva fotograferingen och filmningen. Min utrustning bestod av kameran Canon EOS R5, som är speciellt bra vi fotografering och filmning av djur då den har ögonigenkänning på djur samt är liten och smidig i storlek och relativt tyst. Objektivet jag använde mig av var Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art som har snabbt autofokus och passar bra när det är små hundar som ska fotograferas på ett begränsat utrymme. Jag älskar mitt nitfy fifty objektiv!

Mockup-film skapad av Södra tornet kommunikation.

Första utmaningen

- hundarna är så små!

Mitt stativ gick inte att sänka till 10 cm över marken, som krävdes för att komma i ögonhöjd med de första två hundarna. Lösningen blev en stabil näsduksask som fick agera lågt stativ. En handhållen kamera ger för mycket rörelseoskärpa och därmed är ett stativ ett måste. Det gäller att vara flexibel och hitta lösningarna på plats.


När jag fotograferar fokuserar jag att på att vara i ögonhöjd med hunden så att den inte tittar upp eller ner på kameran. Jag vill fånga hunden i sin naturliga höjd med blicken rakt in i kameran. Arbetsställningen blev liggande längs golvet och krypandes hit och dit för att anpassa mig efter hunden och bakgrunden. Att vara hundfotograf är inte alltid så värst graciöst.

Andra utmaningen

- blixtar vs. kontinuerligt ljus.

Jag föredrar kontinuerligt ljus när jag fotograferar djur i studio. Dels för att blixtar låter mer och kan skrämma många djur men även för att studioblixtar inte går att filma med - då krävs specifik filmbelysning. Lösningen var kontinuerligt ljus som funkar både för film och fotografering. Detta underlättade mycket då jag enkelt kunde slå över från film till foto och foto till film när som helst under sessionen.

Tredje utmaningen

- få hundarna bekväma.

Är hundarna obekväma/stressade så syns ofta deras ögonvita mycket och hela uttrycket ser lidande ut på bild. Här gäller det att ha god tid och låta hunden bekanta sig med fotoutrustningen och alla människor som är på plats. Jag bokade in ca 1,5 timme per hund så att vi kunde ta fotograferingen i lugn och ro med massor av pauser och mutor i form av godis och pipleksaker. Hundarna skötte sig exemplariskt och det blev många mysiga stunder under pauserna.

Kampanj-bild, Södra tornet kommunikation, fotografi/film Selina Malik
Kampanj-bild, Södra tornet kommunikation, fotografi/film Selina Malik
Kampanj-bild, Södra tornet kommunikation, fotografi/film Selina Malik

Hur gick det för kampanjen?


Så här berättar Södra tornet kommunikation:

"De gulliga hundarna, med sina hjärtskärande budskap, gjorde omedelbar succé. Bara under det första dygnet delades kampanjens första organiska inlägg över 500 gånger och fick över 10 000 visningar. Kampanjsidan fick under hela kampanjperioden, som pågick 26 maj till 16 juni, 1278 besök. Kampanjen fick även positivt respons från flera hunduppfödare och hundägare som hoppas att detta leder till att fler tänker efter en extra gång när de köper hund."


Läs mer om kampanjen hos Södra tornet kommunikation HÄR!


Kampanjen vann 2021 Svenska Designpriset Silver i kategorin "Rörlig bild/film - information". Jag är så glad och stolt!

Fotograf Selina Malik, Hundfotograf Lund

Hundmodellerna Blossom, Mizzy och Inez.